Sedm tipů jak zviditelnit restauraci a vylepšit váš byznys

Sedm tipů jak zviditelnit restauraci a vylepšit váš byznys

Gastro je show. Restaurační byznys stojí na emocích. Když prodáváte kalorie, jste nahraditelní. A to nechcete. Hosté se chtějí cítit opečovávaní, chtějí zažít něco, co by doma nezažili, ochutnat jídlo, které by si nedokázali sami připravit. V oblasti propagace restaurace platí to samé – musíte ukázat, že to u vás žije a nuda má zákaz vstupu. Mějte prosím na paměti, že ne každá rada je pro všechny. Vždy záleží na konceptu, velikosti byznysu, jestli se jedná o podnik ve městě, venkovský nebo zájezdní… Jak vlastně přemýšlet o prezentaci podniku? Není to něco navíc. O perfektním úklidu restaurace a čisťounkém nádobí jistě nepřemýšlíte. To samé platí o výloze, že? Dáváte si záležet, aby kolemjdoucí co nejvíce lákala k návštěvě. Vzhled vašeho webu, obsah, který dáváte na sociální sítě – to je vaše online výloha. 

Webová stránka je a bude základ

Víte, kolik lidí navštíví web vaší restaurace za týden? Statisticky to bude něco okolo tisíce lidí. Překvapení? Webová stránka je skvělá věc. Vážně! Především je vaše – můžete si ji udělat jakou jen chcete a nikdo vám ji nevezme. Pravděpodobně máte na sociálních sítích za týden celkový dosah větší než ten tisíc lidí, ale zamysleme se nad kvalitou toho dosahu. Po sociálních sítích lidé brouzdají tam a zpátky a stráví tím i hodiny denně. Webové stránky jsou jiný příběh. Kolik času byste strávili na stránce, která pro vás není relevantní? Na webech restaurací lidé tráví průměrně něco pod jednu minutu. Člověk, který si minutu něco prohlíží, už asi bude mít nějaké úmysly. Ve vašem případě nejspíše zvažuje, zda podnik stojí za návštěvu. Když si někdo prohlíží váš web, máte slušnou šanci dostat jej i do restaurace. A jak na to? Základem je rychlé načtení, perfektní funkčnost, přehlednost, aktuální design, bezchybná mobilní optimalizace (statisticky 80 % z vás právě čte tento text na mobilu), ale hlavně – lákavé fotografie a videa. Ukažte pokrmy, které nabízíte, ukažte atmosféru, dejte si záležet na tom, aby váš web křičel, že návštěva vaší restaurace bude super zážitek. Vtáhněte lidi do děje, to skvěle zařídí úvodní video, které se začne přehrávat instantně po načtení stránky. Současně by měli lidé na webu získat představu o cenové hladině a vhodných příležitostech k návštěvě.

Na webu by měly být jen lákavé kvalitní fotky.

Osobní značka šéfkuchaře

Pouhým podpisem šéfkuchaře pod menu na jídelním lístku v očích hostů stoupáte. Minimálně podvědomě. Ukážete tím, že si za svojí prací stojíte a lidé snáze navážou vztah ke kuchaři se jménem než k anonymní kuchyni. Osobní značka šéfkuchaře může mít mnoho podob, podle toho, co je mu přirozené. Pokud je aktivní na sociálních sítích, podpořte jej v tom. Pokud je to ve vašich možnostech, natočte s vaším šéfem kuchyně rozhovor. Budete se divit, kolik lidí bude zajímat jeho příběh, jak se k řemeslu dostal, kde po světě vařil, jak o práci uvažuje, podle čeho si vybírá dodavatele surovin… Námětů je nepřeberně. Můžete probrat oblíbené recepty, osvětlit lidem, jak se co dělá. Lidé milují příběhy. Zároveň budou vnímat, že si na jídle dáváte záležet, přemýšlíte o něm, kvalita je pro vás absolutní hodnota.

Zlatým hřebem večera, zvláště třeba v rámci nějakého degustačního menu, kam se to výborně hodí, může být živé vystoupení šéfkuchaře mezi hosty. Krátce jim pohovoří o tom, co jedí, odkud jsou suroviny, že recept přivezli námořníci z daleka… Tuto roli na sebe může vzít v mikro verzi i servis. Při prodeji jídla se hodí zmínka o tom, že má třeba lokální původ, žebírka jsou dlouze pečená a podobně. Tip – navštivte bar Le Fleur. Nejedná se o žádný cenový úlet a číšník vám o každém koktejlu poreferuje tak podrobně, jak jen chcete. Empatie je v tomto důležitá. Vůbec ale nejde o výsadu prémiového segmentu. V hospodách určitě zaslechneme něco jako „utopenci jsou od Karla a nakládal je Franta“ Cílem je, aby hosté vnímali, že konzumují něco kvalitního a s čím si dal někdo hoooodně práce.

Instagram umožňuje společné příspěvky více profilů najednou. Mají tak mnohem lepší dosahy a komunity se vzájemně rozšiřují. V popisku profilu (bio) Marka Fichtnera si můžete všimnout prokliku na Červeného Jelena a opačně. 

Instagram dominuje

Instagram je číslo jedna, pokud chcete růst. Tahle sociální síť je asi tak na dvě knihy; více o IG se dočtete v e-booku na našem webu. Placenou reklamu na Instagramu vždy kombinujte s Facebookem (vše je propojeno pod Meta, FB a IG mají společného majitele). Vždy používejte Facebook Pixel, který dokáže znásobit výkon reklam. Pixel je služba nainstalovaná do vašeho webu, která dává Metě zpětnou vazbu o chování uživatelů příchozích z reklamy. Díky těmto datům, pak Facebook reklamu servíruje těm správným lidem. Na Instagramu vedou také videa. Velmi dobře funkční námět na obsah, který se jen tak neokouká je příprava pokrmů. Je to takový trik. Lidé sledují, jak složitá příprava jídla je a kolik času zabere. Lépe tak vnímají hodnotu vašich služeb. Pokud chcete něco víc a vzbudit trochu rozruch, naplánujte živé vysílání z kuchyně – online stream. Nemusí to být nijak zvlášť kvalitní, hosté ocení především autenticitu.

Proměňte hosty v influencery

Nejlepší influenceři jsou normální lidé, které na sítích sleduje víceméně jen okruh jejich přátel. Stačí, když budete mít v podniku něco fotogenického, že neodolají a fotku dají na „storýčko“. Možností je nepřeberně. Buď máte zajímavý plating, nebo děláte něco akčního (např. flambování, přelévání burgerů tekutým čedarem a podobně)

YouTube – skvělá cesta k hostům ve středním věku

Drtivá většina restaurací (ale i hotelů) nepochopitelně zcela ignoruje YouTube. Přednosti této platformy jsou značné. Nejen, že se dostanete ke staršímu publiku, lidé už dekádu na YouTube gastronomický obsah hojně konzumují. Jsou to různí recenzenti restaurací jako např. Starej Fotr, Jdeme žrát nebo Kluci z Prahy – tyto kanály mají stovky tisíc shlédnutí na jednom videu. V neposlední řadě, YouTube se věnuje asi deset restaurací v zemi, vyniknete… Nemusí to být vůbec nákladné, není nutné (ani možné), aby se restaurace pouštěla do videí dlouhého formátu. Stačí recyklovat videa z Instagramu (reels), zveřejnit je jako YouTube Shorts a zaplatit reklamu.

Zúčastňujte se food festivalů a kulinářských soutěží

Skvělou příležitostí, jak zviditelnit vaši značku jsou různé food festivaly, pop-upy, trhy a kulturní události. Nemusíte hned stavět foodtruck, na většině akcí stačí stánek. Výhodou je, že na místě jsou stovky, často i tisíce lidí. Nejen, že se dostanete do jejich povědomí a reportáží z akce oživíte váš obsah na sítích, ale může to být i hodně dobrý byznys.

Legendární Burger Street Festival navštíví napříč republikou neskutečné množství lidí... Zdroj foto FB Burger Street Festival

Pořádejte tematické akce

Pusťte se do tematických akcí. Ať už je to klasika v podobě zvěřiny, řízkového víkendu, amerického menu, nebo degustační menu, ochutnávka vín... Hlavně ať se u vás neustále něco děje. Lidé se chtějí bavit, hledají, co s volným časem. Nabídněte jim zajímavý program. Jestli se do vaší restaurace více hodí živé vystoupení cimbálu nebo vernisáž o umění, to už víte vy. Získáte hosty, kteří by k vám normálně nešli, navíc podvědomě naladěné utratit více peněz, když se přece jedná o nevšední zážitek. Nebojte spolupráce s dalším podnikem.

Hledáte pomoc s propagací vaší restaurace? Chcete to nezávazně probrat? Neváhejte a obraťte se na nás.

Read more