Čtyři klíče k úspěchu restaurace... cena to není

Abyste uspěli, váš kuchař nemusí být génius, ani nemusíte mít restauraci na hlavním náměstí.
PROSTŘEDÍ – kompromisy se nevyplatí, pohodlí je nutnost
Hostům musíte nabídnout příjemné prostředí – to je bez debat. Nikdo nebude trávit čas někde, kde se necítí dobře. Útulný interiér, úměrný úrovni podniku a sladěný s konceptem, je opravdu základ. Znamená to zajistit pohodlné sezení, adekvátní osvětlení, které hosty nebude rušit, přijatelnou akustiku, vkusné dekorace… Samozřejmostí je vzduchotechnika, topení a klimatizace. V sezóně i stínění zahrádky. Hosté si rádi vychutnají první jarní sluníčko, ale v červnu už to bez slunečníku nejde. Hudba je fajn, ale zapnuté rádio není dobré řešení. Dobrého „vajbu“ (hřejivé atmosféry) nejlépe docílíte sestavením vlastního playlistu. Dbejte na to, aby hudba nebyla příliš hlasitá a nepůsobila rušivě. O bezpodmínečné čistotě všech zákoutí podniku snad nemusí být ani řeč. Hosté mají oči všude. Vyhrajte si s detaily – nápadité maličkosti řada návštěvníků ocení. Stoly nejsou skladiště reklamy. Prezentujte sebe, ne tuctovní ledové čaje nebo destiláty…
PRODUKT (jídlo) – stabilní kvalita nadevše...
Snažte se držet (vysoký) standard. Hospoda nemůže existovat bez dobrého jídla, takže předpokládejme, že jej nabízíte – jinak to nemá vůbec cenu. Zapomeňte na průměr. Nesnažte se o hodinky s vodotryskem, ale ať je to dobré… Málo co hosté ocení jako stabilní kvalitu. Vnímat jako produkt jen jídlo a nápoje by bylo trochu nepochopení gastronomie. Produktem je ve skutečnosti kombinace pohostinnosti (péče), samotného jídla a právě výše zmíněného prostředí. Tyto tři zásadní rozměry gastronomické činnosti společně utvářejí zákaznický zážitek. Pokud jde například o kategorii poledního menu, zde je součástí produktu i rychlost. Ale zpět k jídlu. Jistě znáte ten případ, kdy vám přistane na Google profilu recenze: „Chodím sem pět let, vždy to bylo úplně super, ale za toho dnešního lososa, co byl do mrtva, dávám tři hvězdičky…“ Je to bohužel tak, že lidé násobně intenzivněji vnímají negativní zkušenost. Pokud jde o kvalitu, snažte se vyvarovat excesům, jak to jen jde. Nějací lovci slev v naší společnosti stále přežívají, ale čím dál větší část populace si (samozřejmě v nějaké výseči) za kvalitu a stabilitu služeb ráda připlatí.
PERSONÁL – úsměv číšníka otevírá peněženky hostů!
Komunikace je základ. Servis musí prodávat, ptát se, doporučovat… Pochopitelně číšník neví, co přesně host očekává, nicméně v rámci nějaké výseče obvyklých situací se lze poctivým tréninkem obsluhy znatelně posunout. Cílem je přesvědčit zákazníka, že restauraci na jeho zážitku opravdu záleží. Každý chce být opečováván! Dobrá polovina hostů si ráda nechá doporučit nějakou vaši specialitu. Není nic horšího než zamlklá, nezúčastněná obsluha – leklá ryba.
PROPAGACE – gastronomie je show, ať váš web není jak telefonní seznam
Kvalita se prodává sama? Akorát že vůbec! Věříte si? Chválí vám hosté jídlo? Musíte to křičet do světa z plných plic, nebo zkrachujete. Česká gastronomie je ohromně konkurenční prostředí. Máme poloviční množství podniků než Velká Británie při asi šestině obyvatel. Jak efektivně propagovat restauraci? Základní přehled najdete zde. Chcete si o tom promluvit? Ozvěte se!