Sbírejte (skoro) jen pozitivní recenze. Mravenčí práce, která se vyplatí
Proč Google doporučuje restaurace s pečlivě vyplněnými Google profily a největšími počty recenzí?
Není to žádná záhada. Google jako každá platforma dennodenně bojuje o to, abychom na něm trávili co nejvíce času a on mohl prodat co nejvíce reklamy. Z toho důvodu algoritmy nabízejí uživatelům na prvních místech ověřené, pečlivě vyplněné profily podniků, protože se zvyšuje pravděpodobnost, že tam lidé najdou užitečné informace, které hledají. Až příště budou hledat restauraci nebo kavárnu, vzpomenou si, jak jim tuhle Google mapy dobře posloužily a budou na nich vyhledávat znovu. Stejně tak jako se lidé rádi vracejí do restaurací, kde jim chutná, informace hledají tam, kde je úspěšně nacházejí. Počet recenzí zase odráží relevanci podniku. Že to není vůbec fér? To není, ale je to tak. Čím víc máte recenzí, tím dříve jste při zazoomování mapy vidět. Google pracuje s jednoduchým principem: hodně recenzí – hodně návštěvníků – relevantní. Fronta tvoří frontu. Ze začátku je to nepříjemné, ale jak v průběhu času počet recenzí narůstá, tento algoritmus se stává vaším mocným spojencem.
Na nákup falešných recenzí zapomeňte! Jak je tedy sbírat?
Teď vás možná zklamu, není to nic jiného než mravenčí práce. Hledat zkratku v podobě nákupu falešných recenzí je prostě hloupost. Ještě horší varianta je, když se rozhodnete si falešné recenze vytvářet sami. Buď to každý pozná, nebo vám to zabere šílené množství času. Koupená recenze jde prostě poznat. Jak se ostatně můžete přesvědčit ve videu známého průvodce po Praze Janka Rubeše. No a jak tedy nasbírat recenze? Nejlépe je si o recenzi přímo říct při placení a loučení s hosty. Začněte u přátel a štamgastů. Vyžaduje trochu empatie poznat, koho o recenzi žádat (hlavě koho ne), ale když si k tomu personál vychováte, sklidíte sladké ovoce, protože k zanechání hodnocení vyzvete jen evidentně spokojené hosty. Touto cestou můžete moderovat, jaké recenze vám budou na vašem Google profilu přibývat. Maximálně to lidem usnadněte. Pokud máte firemní vizitky, přidejte na ně QR kód, který po načtení telefonem hostům nabídne různé odkazy. Toto umožňuje například služba LinkTree. Kromě prokliku na Google recenzi můžete vyzvat ke sledování Instagramu, nabídnout zasílání novinek v newsletteru nebo klidně hned něco dalšího prodat. No jasně! Koho by urazila nabídka degustačního menu nebo dárkového poukazu před Vánoci? QR kód je vhodné umístit také na jídelní lístek a tištěné polední menu. Šikovný grafik to provede velice vkusně.
Další způsoby sběru recenzí? Záleží na konceptu. Něco jiného bude fungovat pro fancy bistro v Karlíně a třeba steakhouse v Plzni. Ale je tu ještě jedna univerzální cesta. Pokud posíláte newsletter, můžete dole mít jako součást patičky prosbu o zanechání recenze. Dá se úspěšně předpokládat, že newsletter si čtou jen lidé, kteří k vám rádi chodí a když jim řeknete, že hezká recenze je velká pomoc, rádi vám ji napíšou. Samozřejmě je důležité to hostům co nejvíce usnadnit – přidejte klikatelný přímý odkaz na Google profil vašeho podniku. Jo a pokud newsletter neposíláte, tak začněte. Protože to funguje...
Vyhněte se také akcím typu „za pozitivní recenzi dostanete kávu“ nebo zanechte nám pozitivní recenzi a vylosujeme výherce, ten dostane poukaz. Jednoduše proto, že by to lidé mohli vnímat tak, že si potřebujete vylepšit reputaci. Prostě za recenze žádné transakce.