Instagram – sociální síť #1 pro gastro. Jak na něm vyhrát? Bonus: galerie 27 vážně dobrých příkladů

Instagram – sociální síť #1 pro gastro. Jak na něm vyhrát? Bonus: galerie 27 vážně dobrých příkladů

Počet uživatelů Instagramu v ČR: 3 800 000

Z toho dospělých: 85 %

Průměrný uživatel stráví na Instagramu 29 minut denně

Hlavní výhody: příspěvky jsou složeny výhradně z fotek a videí, to je pro restaurace ideální, protože nejprve jíme očima.

Formát: fotka na výšku, video na výšku (tzv. reel), story (příspěvek, který zmizí za 24 hodin – ideální na polední menu)

Příležitost? Jednoznačně! Spoustu podniků ještě Instagram ani nemá. Blázni! A jen pravdu málo restaurací těží plný potenciál Instagramu.

Klíčová vlastnost: obsah Instagramu lidé konzumují prakticky jen na mobilech, to platí i o jeho tvorbě. Nikdy nepusťte ven blbou fotku. Deset dobrých si nikdo nezapamatuje, ale jeden úlet ano.

Co tam dávat? Cokoliv, co funguje. Záleží kam. Instagram má spoustu funkcí.

Příspěvky – kvalita je nejvíc! Profesionální nebo alespoň hodně dobré fotky, minimum textu (a samozřejmě hezky graficky zpracovaný). Příspěvky tvoří „feed“ – galerii, kterou uvidí každý, kdo navštíví váš profil. Není nic horšího než každý den přidávat na Instagram ledabyle nafocené polední menu. Raději jeden opravdu hezký příspěvek jednou za týden, který můžete podpořit reklamou než přehršel podprůměrné tvorby. V tomto Instagram hraje stejnou roli jako webová stránka – lidé sem přijdou a okamžitě si dělají obrázek o tom, co mohou čekat k jídlu k pití, jestli se jim u vás bude líbit, jaká asi bude zhruba cenová hladina… Proto kromě jídla nezapomeňte tu a tam přidat nějaký „zoom out“ s pohledem na interiér. Samozřejmě vyzdvihněte jeho přednosti pohodlí, elegance, atmosféry, otevřenosti či naopak intimity. Ačkoli to už je úkol pro fotografa.

Stories – nepřetržitě mějte nějaké aktivní. Je to něco jako když potkáme známého a on se na nás usměje a zamává nám. Stejně jako příspěvky, zveřejnění instastory se dá naplánovat, takže na to nemusíte pořád myslet. Ze své podstaty je formát story ideální na aktuality. Dnešní obědové menu, fotky z „backstage“ – tedy kuchyně, kde už se pro hosty připravují pokrmy, fotky usměvavého personálu, který už se těší až bude návštěvníky obsluhovat a samozřejmě sem patří i gastronomické akce. Také každý příspěvek po zveřejnění přidejte do story. Nezapomeňte na výběry ze stories.

Reels – největším úskalím reelsů (vertikálních videí) je jejich docela náročná tvorba. Nezapomeňte na hudbu a popisek. Vždy klikněte na možnost zobrazit reel mezi příspěvky, jinak Instagram tento reel neukáže vašim sledujícím. Zveřejněný reel přidejte do story. Můžete si nastavit propojení Instagramu a Facebooku, pak se každé vaše story i reels budou zobrazovat na obou platformách. Má to smysl, protože na rozdíl od příspěvků, na Facebooku reels docela fungují.

Samotný profil – nickname (uživatelské jméno) zvolte co nejlogičtější, to je ideálně název podniku a město nebo městská část (lze kdykoliv upravit). Dobré je třeba spojka_karlin, husaplzen a podobně. Nemusíte nutně do nickname psát druh podniku (restaurace, bistro…), nickname je pak hodně dlouhé a nešikovně se zobrazuje. Jméno to je jasné, to je název vašeho podniku. Pokud máte vyhraněný koncept, můžete připsat maximálně dvě až tři výstižná slova třeba jako „pizza & pasta“ nebo „steak & burger“.

Nezapomeňte na kvalitní bio (popisek). Máte na to jen pár krátkých vět, použijte váš slogan nebo se pokuste maximálně srozumitelně komunikovat váš koncept a jeho přednosti. Také nezapomeňte na přidání přesné adresy, odkazu na vaši webovou stránku, případně třeba i rezervaci nebo prodejní stránku s např. degustačním menu. Celkem můžete přidat až pět odkazů. 

Důležitá nastavení:

•     rada vyloženě pro začátečníky, ale pro jistotu: přepněte na profesionální účet (výchozí nastavení je pro fyzickou osobu)

•     nastavte nahrávání obsahu v nejvyšší možné kvalitě

•     povolte označování vaší stránky ať se mohou lidé na Instagramu pochlubit svým přátelům, že u vás byli

•     V nastavení skryjte kategorii firmy (to modré v biu) proč? protože, když na to někdo klikne, uvidí další restaurace ve vašem nejbližším okolí

Co nedělat?

Nesledujte své přátele ani firemní profily vyloženě mimo obor. Ani nic takového nesdílejte až na naprosto výjimečné případy. Sledujte ostatní podniky a inspirujte se. Sledujte „foodies“ a gastronomické influencery. 

Hlídejte si, abyste při brouzdání Instagramem pro osobní účely nebyli přepnutí na profilu restaurace.

Co mají všechny tyto ukázky společného? Jídlo a pití vypadá úžasně lákavě, že se do toho chcete hned zakousnout nebo vás vtahují do atmosféry místa a je vám jasné, že se tam budete cítit skvěle.

No a pokud se s tím nechcete piplat, jsme tu pro vás...

Read more

Vymazlený Google profil má stejný výtlak jako statisíce do reklamy. Kolik lidí navštěvuje Google profil vaší restaurace? Detailní návod, jak to zjistit

Vymazlený Google profil má stejný výtlak jako statisíce do reklamy. Kolik lidí navštěvuje Google profil vaší restaurace? Detailní návod, jak to zjistit

Věnujete se správě Google profilu vašeho podniku? Ne? Tak to za vás dělají host. Až zjistíte, kolik lidí Google profil vidí, okamžitě se mu věnovat začnete. Jak to zjistit? Jak se přihlásit k jeho vlastnictví a co když už jej někdo převzal? Čtěte dál. Titulní fotka v Google profilu Café

By Jakub Tesař
Hned vypněte zobrazení kategorie firmy na Instagramu vaší restaurace. Je to přímý proklik na konkurenci. Detailní návod

Hned vypněte zobrazení kategorie firmy na Instagramu vaší restaurace. Je to přímý proklik na konkurenci. Detailní návod

Modrý text pod jménem na Instagramu označuje kategorii podnikání. Aby Instagram mohl profily relevantně doporučovat, je určitě žádoucí, aby věděl, v jakém odvětví působíte. Má to ale háček... kategorie se dá rozkliknout a Instagram vám nabídne podobné firmy ve vašem okolí, což pochopitelně nechcete. Řešení je jednoduché, prostě kategorii skryjte.

By Jakub Tesař