nakousnutý donut

Jste restaurace, kde to žije? Buďte jí!

ozdoba

Prokousejte se světem onlinu. V e-booku od GastroStartu vám ukážeme, jak se zviditelnit.

pizza

Co mám dělat, když chci být konečně vidět

Vaše restaurace umí luxusní jídlo i skvělý servis. Pravidelně pořádáte speciální akce. Ale jako by to pořád nebylo dost – zákazníci se zkrátka nehrnou. Co kdybychom vám řekli, že vy sami máte moc to změnit téměř okamžitě? Ukažte lidem na sítích, že to u vás žije, a začnou se dít věci!

STAVĚJTE NA DOBRÉM JÍDLE A SERVISU

Říká se, že dobrý produkt si najde svého kupce kdekoliv.

Jenže dneska je všechno jinak. Aby vás lidi našli, musíte být vidět. Pokud je vaše restaurace třída, půjde to snáz. Čistota, dobré jídlo a skvělá obsluha jsou váš zlatý grál. Stavějte na něm. S chabým produktem bič neupletete. Až pak začněte věnovat pozornost onlinu.

ONLINE PODTRHNE, V ČEM JSTE NEJLEPŠÍ

Web, Google, sociální sítě – práce vás čeká hodně, ale brzo uvidíte, že se mnohonásobně vyplatí.

Sítě totiž vyzdvihnou to, v čem vynikáte. A v tomhle e-booku vám úplně polopaticky řekneme, jak na to. Jdete do toho?

VEŠKERÉ TEXTY, FOTOGRAFIE A VIDEA MUSÍ BÝT KVALITNÍ

Lidi jedí očima, tak je krmte na svém webu a sítích obsahem, nad kterým se sbíhají sliny.

DRŽTE SE VŽDYCKY JEN JEDNOHO VIZUÁLU

Na polepech, jídelních lístcích i pozvánkách na akce. S konzistentní komunikací si vás zákazníci snáz zapamatují. A to je přesně to, co potřebujete.

VYPLŇTE SI PROFILY

Na firmy.cz, Tripadvisor i Foursquare. Zapište adresu restaurace, otevírací dobu, odkaz na web a jednou za půl roku zkontrolujte a přidejte nové fotky.

Proč? Sami ovlivňujete, v jakém světle bude váš podnik na internetu viset. Deset dobrých fotek si nikdo nezapamatuje, ale jeden úlet ano.

FIREMNÍ PROFIL JE JEN FIREMNÍ

Nesdílejte na pracovním profilu žádné osobní názory. Nikdy. Sem to zkrátka nepatří.

pizza

Webové stránky

Všechny cesty vedou na web. Lidi na něj nechodí jen tak, protože by neměli co dělat. Hledají o vás přesné informace. A vy byste jim je měli naservírovat až pod nos.

ozdoba

VYPLŇUJTE ZÁSADNÍ INFORMACE:

Adresa, aktuální otevírací doba a kontakt je to nejdůležitější.

KONTAKTNÍ FORMULÁŘ:

Lidi neradi volají nebo píšou. Usnadněte jim rezervaci formulářem, který dělá i desítky procent rozdíl.

ODPOVĚZTE NA TO, CO LIDI HLEDAJÍ:

Najdou u vás zákazníci klid a romantiku, nebo jste místo, kde člověk propaří celou noc? Co si u vás dají? A kolik peněz tam nejspíš nechají?

MENU:

Nikdy ho nevkládejte jako obrázek nebo pdf ke stažení, ale jako text na webu. Je to jednodušší pro návštěvníka a lidi vás tak i lépe najdou na Google či Seznamu.

LIDI VĚTŠINOU HLEDAJÍ Z MOBILU:

Ověřte si, že se web zobrazuje správně na PC, tabletu i telefonu.

FOTKY A VIDEA:

Vždy kvalitní, je to vaše vizitka. A především videa dneska táhnou. Pro každou stránku vybírejte takový obsah, aby odpovídal tématu – na stránce s drinky fotku koktejlu či na stránku s menu třeba video z kuchyně.

VÍCE JAZYKŮ:

Chodí na váš web cizinci? Přeložte web do dalších jazyků. Angličtinou nikdy nic nezkazíte.

SLEDUJTE NÁVŠTĚVNOST:

Kolik vám chodí na web lidí? Analytické nástroje například od Google jsou návodné a zdarma, nebojte se jich.

POP-UP:

Vyskakovací banner na hlavní stránce upozorní, že chystáte akci. A funguje skvěle – používejte ho.

donut
pozadí

Sdílené okamžiky

Restaurace je místo přímo stvořené ke sdílení. Každý se totiž chce pochlubit, že žije bohatým společenským životem. Využijte toho!

ozdoba

PROMĚŇTE HOSTY V INFLUENCERY

Placení influenceři jsou fajn, ale co takhle mít jich stovky a zadarmo? Vybízejte ke sdílení fotek či videí na sociálních sítích. Příspěvky na osobních účtech si zobrazí 50–80 % sledujících – o vás se tak dozví ještě víc lidí a začnou vám přibývat fanoušci.

SDÍLEJTE PŘÍBĚHY LIDÍ

Reagujte na příběhy, kde vás lidi označují. A ty nejhezčí fotky či videa sdílejte i na svém profilu.

PŘIDÁVEJTE UNIKÁTNÍ OBSAH

Opravdu zajímavá nebo vtipná stories si lidé rádi sdílí mezi sebou. Vyzdvihněte ve videích svoji jedinečnost: třeba dekorace a specifický interiér, zajímavé nápisy, skvělý plating nebo servírování – ukažte, jak flambujete, zaléváte polévku nebo těstoviny roztaveným čedarem.

Google business profil

Jeho založení je jednoduché a zahrajete s ním hodně muziky. Podniků, které se mu věnují, je totiž málo, využijte toho, nespoléhejte na fotky a hodnocení jen od zákazníků a dejte si profil pořádně do pucu.

fotograf
ozdoba

VŠECHNO PEČLIVĚ VYPLŇTE:

Google vás sám povede. A pravidelně doplňujte profesionální fotky a aktualizujte otevírací dobu – hlavně ve svátky.

VYZÝVEJTE SPOKOJENÉ HOSTY K NAPSÁNÍ HODNOCENÍ:

Třeba při placení. Čím víc jich máte, tím lépe jste vidět. A tím máte víc zákazníků.

BUĎTE AKTIVNÍ:

Na recenze vždycky odpovídejte.

SAMI NEPIŠTE NEGATIVNĚ:

Když vám přistane nějaké kritické hodnocení, neopakujte v odpovědích negativní slova a komunikaci odveďte na e-mail či telefon.

Facebook

Společně s Instagramem tvoří spolehlivé kombo. I když jeho organické dosahy už nejsou, co dřív – z 1 000 sledujících vidí váš příspěvek zhruba 50 lidí. I tak se ho vyplatí mít – dostanete se s ním totiž k velkým skupinám.

HLÍDEJTE SI ČLENSTVÍ

Přidejte se do místních skupin, okolních vesnic, měst nebo městských částí. Až budete v restauraci pořádat gastro akce, rozesejte pozvánky právě na tato místa – informace se dostane k tisícům lidí a zadarmo.

VYTVÁŘEJTE UDÁLOSTI

Na Facebooku existuje funkce vytvořit událost, pracujte s ní. Algoritmus ji pak sám doporučuje lidem v okolí. Vy sami můžete odkaz na událost nasdílet právě do skupin v okolí.

VYPLŇTE SI PROFIL

Máte uvedenou adresu, odkaz na web, další sociální sítě a kontakt? Jako u Google business profilu, i tady informace pravidelně aktualizujte.

ozdoba

TikTok

Sociální síť, kde najdete 2 miliony Čechů starších 18 let. A protože jsou na ní jen desítky aktivních podniků, vaše šance uspět a oslovit desetitisíce lidí jen tím, že budete pravidelně přidávat obsah, jsou vysoké. Skvěle na to jde majitel sítě stánků s kebabem, který má na TikToku 300 tisíc sledujících.

VIDEA AŽ NA HRANU

Tvorba TikToku je specifická. Za 1 vteřinu musíte zaujmout a upoutat pozornost. Natáčejte chytlavější, šílenější a ostřejší obsah.

PŘIDÁVEJTE, CO MÁTE

Pokud tvoříte videa na Instagram, publikujte je automaticky i sem i na YouTube Shorts. Sledující začnou přibývat.

Instagram

donut

Instagram je pro podnik, jako je ten váš, výkladní skříní pro 3,9 milionu Čechů. Vaše příspěvky se navíc dostanou až k dvojnásobnému množství lidí, než vás sleduje. Ve srovnání s Facebookem je tahle síť hotová raketa. Pokud na ní ještě nejste, dejme si malé představení:

Feed:hlavní stránka s nekonečným množstvím videí a fotek od tvůrců, které sledujete
Profil:místo, kde publikujete všechen svůj obsah
Grid:mřížka se všemi vašemi příspěvky, je součástí profilu
Reels:krátká videa
Stories:fotky či videa, které po 24 hodinách zmizí

VIDEA JSOU VÍC NEŽ FOTKY:

V boji o pozornost dnes vítězí videa. Máte-li možnost, točte. Algoritmy vás díky tomu budou zobrazovat před konkurencí a vy lépe vykreslíte atmosféru v podniku, za kterou by se lidé měli co nejdřív vydat.

BUĎTE PRECIZNÍ A AUTENTIČTÍ:

Videa a fotky musí mít tu nejlepší kvalitu. Jíme i očima, tak lidem naservírujte předkrm už na sítích. Zároveň je baví dívat se do zákulisí – ukažte jim, jak se u vás vaří a nebojte se udělat z šéfkuchaře hlavní hvězdu profilu. Do restaurace si chodíme za zážitky, tak je lidem dejte.

ZAHŘÍVEJTE ZÁKAZNÍKY VE STORIES:

Buďte pořád v mysli lidí pravidelným publikováním stories. Ukažte jim, jaké dobroty připravujete a co všechno to obnáší: od surovin až po plating. Vytvořte ve sledujících pocit, že tohle jídlo potřebují ihned sníst. Aby polkli slinu a stavili se.

DENNÍ MENU PATŘÍ DO STORIES:

Nikdy nedávejte fotky meníček do svého gridu. Ještě jednou – nedávejte fotky meníček do svého gridu.

VYLAĎTE SVŮJ PROFIL:

Uživatelské jméno (nickname) volte logicky a stručně = název podniku a k němu přidejte město nebo městskou část, například spojka_karlin nebo husaplzen. Že jste restaurace nebo bar do nickname nepište.

Vyplňte adresu a odkaz na web. Do názvu profilu za jméno podniku připište dvě až tři slova, která jsou pro vás typická, například: La Italia | Pizza & Pasta nebo Grill Boss - steak & burger.

Jako kategorii profilu zvolte "Restaurace", ale nastavte, aby se tato kategorie na profilu nezobrazovala.

Povolte v nastavení, že vás mohou ostatní lidé označovat v příspěvcích.

donut

YouTube Shorts

YouTube má taky vlastní obdobu instagramových reels, tedy krátkých videí. Najdete je jako formát „short“ a možná vás překvapí, že je sledují statisíce lidí. Je to tak, na YouTube je gastro obsah lidmi velmi hledaný.

ZALOŽTE SI YOUTUBE KANÁL

Je to snadné a nic to nestojí.

VYPLŇTE ZÁSADNÍ INFORMACE

Na YouTube profilu vložte odkaz na web restaurace.

PUBLIKUJTE NA CO NEJVÍCE PLATFOREM

Videa, co přidáváte na Instagram a TikTok vkládejte i na Shorts. Může se totiž stát virálním právě tady.

POPISKY VIDEA

Ke každému shortu připisujte název restaurace, město a adresu.

ozdoba

Pár rad na konec

Online už teď máte zmáknutý na jedničku, ale nezapomínejte být vidět i ve skutečném světě.

ONLINE + OFFLINE

Kombinujte online s barterovou spoluprací s rádiem nebo místními novinami.

DEJTE VĚDĚT, CO PLÁNUJETE

Rozvěšujte pozvánky na akce v podniku, ať jsou lidem na očích – vylepené ve výloze, vyvěšené na tabuli, letáčky na baru.

PŘILÁKEJTE CELÉ OKOLÍ

Postarejte se o to, aby celé okolí vědělo, kudy k vám. PVC plachty a směrové cedule zákazníky dovedou.

SPOLUPRACUJTE S JINÝM PODNIKEM

Většina restaurací si jede pořád to samé, překvapte originalitou a navažte spolupráci s jiným podnikem, kde se vzájemně doplníte. Uspořádejte párty nebo třeba degustaci – zkrátka tak, aby vám to dohromady skvěle hrálo.

ozdoba

Chcete se dozvědět víc?

Pokud vás e-book zaujal a rádi byste se o tématu dozvěděli více, tak vám rádi pošleme bonus.

donut
ozdoba

Teď už vás lidi konečně uvidí

Pokud na to ale nechcete být sami, ozvěte se.

Logo GastroStart+420 773 202 932info@gastrostart.cz